Ik kom er net achter dat je "diagnosticeren" schrijft met een "c". Waarom is dat?

Ik vraag me af waarom het niet "diagnostiseren" is. Zijn er meer werkwoorden in het Nederlands die eindigen op "-ceren"? En wat is de regel die aan de "c" ten grondslag ligt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Nou, voor meerdere woorden verwijs ik naar de reacties, woorden genoeg :)

Nu het waarom:
"De schrijfwijze met de c ligt etymologisch gezien het meest voor de hand. Diagnosticeren komt van het Griekse diagnosis en is via het Franse diagnostiquer in het Nederlands terechtgekomen. Franse werkwoorden die op -quer eindigen, gaan in het Nederlands veelal uit op -ceren: abdiquer - abdiceren, indiquer - indiceren, communiquer - communiceren, impliquer - impliceren, enzovoort. Bovendien hebben Nederlandse werkwoorden die op -iseren eindigen bijna altijd een Frans equivalent op -iser (standaardiseren - standardiser, specialiseren - spécialiser, legaliseren - légaliser, enzovoort), terwijl diagnosticeren geen Frans equivalent als diagnostiser kent.

Wellicht is de verwarring ontstaan door de veelvoorkomende werkwoorden op -iseren, die betekenen 'de door het grondwoord bedoelde of de daarmee geassocieerde eigenschap (doen) krijgen'. Een paar voorbeelden: automatiseren, amerikaniseren, socialiseren. Die grondbetekenis is bij diagnosticeren – en bij het vergelijkbare woord prognosticeren – niet van toepassing."

http://www.onzetaal.nl/advies/diagnostiseren.php